Nie ma takiego problemu, którego nie da się rozwiązać!
Zgodnie z tą zasadą, w naszej placówce każdy uczeń i rodzic może liczyć na pomoc pedagoga i psychologa.
Uczniu, przyjdź do pedagoga, psychologa, gdy: jesteś samotny, czujesz, że nikt Cię nie rozumie, nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej, chcesz podzielić się swoją radością lub sukcesem, chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób, masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić. Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Rodzicu, zwróć się do pedagoga lub psychologa, gdy: niepokoi Cię zachowanie dziecka, chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach, masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole, potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania, masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić, szukasz pomocy.
Wystarczy tylko umówić się telefonicznie poprzez sekretariat Ośrodka na konkretne spotkanie. Oto szczegóły:
– PEDAGOG, mgr ANNA JABŁOŃSKA udziela porad i konsultacji w każdy poniedziałek w godzinach 13.00-14.00.
– PSYCHOLOG, mgr EWA TOCZEK udziela porad i konsultacji w każdy czwartek w godzinach 7.00-8.00
ZADANIA PEDAGOGA W ZSS NR 1 W SZCZECINIE:
– diagnozowanie przyczyn trudności dydaktycznych i wychowawczych, szukanie środków zaradczych;
– prowadzenie poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli;– wspieranie zespołów klasowych w procesie integracji;
– wspieranie nowych uczniów w procesie adaptacji do nowego środowiska;
– wspieranie uczniów w pokonywaniu przeżywanych trudności oraz w rozwijaniu poczucia własnej wartości;
– wspieranie rodziców uczniów w rozwiązywaniu problemów i podnoszeniu efektywności komunikacji z dziećmi;
– organizowanie zajęć profilaktycznych, wychowawczych i psychoedukacyjnych;
– wspieranie wychowawców klas w działaniach profilaktyczno – wychowawczych;
– planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Ośrodek na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru dla uczniów form opieki, aktywności i pracy zawodowej po ukończeniu szkoły.
ZADANIA PSYCHOLOGA W ZSS NR 1 W SZCZECINIE:
– opracowywanie diagnoz, opinii i zaświadczeń na potrzeby szkoły, rodziców oraz innych instytucji;
– określanie poziomu rozwoju procesów poznawczych, cech osobowości, rozwoju sfery emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie ze stresem, agresją;
– identyfikowanie mocnych i słabych stron ucznia;
– rozpoznawanie potrzeb: psychologicznych, poznawczych, opiekuńczych i emocjonalnych;
– wyznaczanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
– wywiady z rodzicami oraz obserwacja uczniów w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb;
– diagnozowanie sytuacji wychowawczych uczniów celem rozwiązywania problemów wychowawczych;
– konsultacje z wychowawcami i nauczycielami polegające na wspólnym analizowaniu i omawianiu przyczyn niepowodzeń szkolnych;
– pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych;
– działania z zakresu profilaktyki i psychoedukacji,
– terapie indywidualne i grupowe;
– pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
– inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
– udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych;
– udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce lub sprawiającym trudności wychowawcze;
– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
– działania ukierunkowane na wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości dziecka (warsztaty, zajęcia terapeutyczne zajęcia psychoedukacyjne, terapie indywidualne, zajęcia rozwijające);
– terapia zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych;
– terapia indywidualna stymulująca rozwój i funkcjonowanie procesów poznawczych;
– indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami oraz z kadrą pedagogiczną szkoły;
– wskazywanie osób i instytucji udzielających odpowiednich form pomocy;
– konsultacje i doradztwo psychologiczne dla uczniów, rodziców, kadry pedagogicznej;
– pomoc w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej uczniom, którzy wymagają specjalistycznego wsparcia, np.
ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, poziomu intelektualnego;
– rozpoznawanie, rozwijanie i ukierunkowanie zainteresowań zawodowych uczniów;
– indywidualne rozmowy z uczniami dotyczące pracy zawodowej.